Roa stasjon

Roa stasjon (Fotograf: ukjent, (c) Randsfjordmuseene, HF1997/47:35)På Roa ble det opprettet stasjon i 1909 i forbindelse med at et knutepunkt for Gjøvikbanen/Bergensbanen trengtes her. På Roa skulle Bergensbanen ta over mot Jevnaker. Derfor er også stasjonen en av Gjøvikbanens største. Stasjonsbygningen er tegnet av Paul Armin Due og er i jugendstil. På stasjonen var det både restaurant og eget banemesterkontor. I 1926 hadde stasjonen seks gjennomgående spor og to buttspor. Da trafikken til Bergen fra 1985 hovedsakelig ble kjørt om Drammen ble også virksomheten på Roa strekt redusert.

Her fra Roa har vi mange billetter til ulike destinasjoner, i ulike kategorier, som viser oss hva man måtte betale for å reise de ulike strekningene. Vi kan for eksempel se at det å reise med tog mellom Roa og Oslo S kostet 84 kr for voksen og 17 kr for barn. Skulle du reise fra Roa til Dokka, noe som innebar skifte av bane på Eina – hvor Valdresbanen møtte Gjøvikbanen, måtte man betale kr 64,-. Skulle man derimot bare ta en snartur fra Roa forbi Lunner og gå av toget på Gran var det nok å betale kr 5,-

Edmonsonske billetter Roa - Oslo S (Randsfjordmuseene, HF-05859) Edmonsonsk billett Roa - Gran (Randsfjordmuseene, HF-07705) Edmonsonsk billett Roa - Dokka (Randsfjordmuseene, HF-07703)

Bildegalleri

Roa stasjon

Her finner du litteratur og kilder brukt i denne artikkelen.